23 november 2017

Rudow - S/t (Freakout Cult)


Rudow

Platebutikken Hardwax, spesialisert innen techno, ligger i en bakgård i bydelen Kreuzberg i Berlin, i
Paul-Linke-Ufer på andre siden av kanalen for det som var stamstedet mitt, en liten bar kalt Ankerklause, da jeg bodde i Berlin, oppe ved den store parken Hasenheide i Neukölln, ti
minutters gange unna, i 2003/4.


Tekst: Tore Stavlund

Det forekom at jeg var innom Hardwax, men ikke like ofte som jeg var innom en del andre
platebutikker. Det føltes liksom litt vanskelig å orientere seg der, som om butikken var laget for innvidde. Noe den også er der den ligger i en bakgård uten skilting på gaten. Først når du er inne i
bakgården står det Hardwax med karakteristiske stensilerte bokstaver over en dør, så er det opp en
trang trapp, og vel inne er det overveldende mye plater. Stakk på stakk med med anonymt utseende
vinylutgivelser innen alle sjangerens labyrintisk utgravde irrganger, så er du først inne er det
nødvendig å investere både tid og innsats for å få noe ut av besøket. Det må blas og lyttes og blas og
lyttes. Men det er alltid verdt det. Å komme hjem med en bunke skiver med det fineste innen såkalt
minimal techno, som var blant mine preferanser på denne tiden, eller dub techno, er ikke å forakte.
Hardwax har også noe genuint berlinsk over seg. Etablert av produsentene og DJ’ene Moritz Von
Oswald og Mark Ernestus tilbake i desember 1989, da i Reichenberger Strasse før den flyttet til Paul-
Linke-Ufer i 1996. Butikken ble raskt en institusjon omfattende både musikkstudio og
plateselskapskontorer for den etter hvert utvidete forretningen til Oswald og Ernestus. Under
forskjellige navn har de produsert en rekke legendariske serier med dub techno og avarter av sådan
og promotert en rekke lokale artister så vel som hatt nær knytning til technoens arnested, Detroit.
De er foregangsmenn.

Hadde jeg vært innom Hardwax i høst kunne jeg plukket med meg det selvtitulerte albumet til Rudow
(muligens refererende bydelen ved samme navn som ligger i Neukölln), utgitt på etiketten Freakout
Cult som distribuerer via Hardwax’ kanaler. Symptomatisk utstyrt kun med et svart omslag påklistret
et merke med «Rudow» satt i store blokkbokstaver over et ubestemmelig bildemotiv av en forlatt T-
banestasjon eller lignende. Kanskje ville jeg lagt den på en av butikkens mange tilgjengelige spillere
og fått høre den svale, dype ambient dub-technoen Rydow tilbyr.

Bak monikeret står den norske lydkunstneren Alexander Rishaug. I et intervju på denne bloggen i
januar 2016 i forbindelse med en liste over favorittplater, ga han oss et hint om nettopp denne
vendingen. Fordi han hadde med nettopp Oswald og Ernestus’ prosjekt Basic Channel på lista, spurte
jeg ham om oppholdet hans i Berlin hadde påvirket ham. Rishaug svarte:

«Jeg vil ikke direkte si at Berlin har endret mitt uttrykk eller arbeidsmetode, men jeg valgte snarere å
reise til Berlin for å finne arbeidsro og ta del i den mangefasetterte undergrunnsscenen for
eksperimentell og elektronisk musikk. Det ultimate spørsmålet er: ‘Har du begynt å lage techno?’.
Det har jeg, men det hadde jeg begynt med før jeg dro til Berlin. Har bare ikke sagt det til noen.»

Nå er katta ute av sekken og plata i butikken. Og Rudow, som et produkt av Berlin, er slik den skal
være. Dyp, flyktig, uavhengig. Som ekkoet av en fest et sted langt under overflaten.
Om du ikke er i Berlin og kan besøke Hardwax, så plukk den opp på Filter i Oslo.

Lyttelenke: https://hardwax.com/27259/rudow/contrary-motion/